Om de CO2-uitstoot van vrachtverkeer te beperken, wordt de regelgeving voor deze zogenoemde HDV's (heavy duty vehicles) in grote mate bepaald door hun bijbehorende CO2-emissies. Deze emissies zijn uiteraard sterk afhankelijk van het type vrachtwagen, maar ook zeker van de karakteristieken van de routes die door deze vrachtwagens gereden worden. Een route over een bergweg in de Alpen zal een andere CO2-uitstoot geven dan een snelweg door het vlakke Nederland. Met het oog op Europees-brede regelgeving is aan Sioux Mathware gevraagd om een routeprofiel te vinden van een lengte van 100 kilometer, dat representatief is voor heel Europa.
Met een multidisciplinaire aanpak heeft Sioux Mathware de essentiële parameters van een route kunnen karakteriseren die direct van invloed zijn op de CO2-uitstoot. Parallel aan dit traject heeft Sioux Mathware het logistieke verkeer in Europa in kaart gebracht waarbij onder andere gebruik gemaakt werd van historische verkeersgegevens. Door deze databronnen op een creatieve manier te combineren zijn karakteristieken afgeleid waar een typisch Europese route aan moet voldoen.
Door de essentiële karakteristieken van een typisch Europese route te combineren met de voor CO2-uitstoot interessante parameters kon Sioux Mathware zelf representatieve digitale routeprofielen genereren. Deze routeprofielen worden momenteel gebruikt bij het bepalen van de CO2-uitstoot van alle nieuwe heavy duty vehicles in Europa. Een vrachtwagenfabrikant kan nu in zijn technologische roadmap veel gerichter bijdragen aan het verminderen van de CO2 in Europa.